Kûy a Spî

13 Ocak 2013

M.Sıraç Karaslan'ın Ardından

M.Sıraç Karaslan'ın Ardından

altKartal bakışlı Çolig'li yiğit bir insandı Siraç Karaaslan,
-Aynı bölgenin, aynı aşireten dostluk ve ailece samimi
ilişkilerimiz olan bir yakınlığımız vardı.

- Siraç' ın vefatından iki ay evveldi. Kendisine misafir olup, sabaha kadar
kendisinin deyimiyle koyu sohbet,zaza'ca "Terreq" yapıp, biz bu gece yatmayalım "zêm" dedikodu yapalım
sözünü hala hafızamda tazeliğini koruyor.

- Siraç biliyorum şimdi belki sitem ediyorsun! Dost ve arkadaşlarından, biride benim.
- Seni asla ve asla hiç unutmam. Direnişçi ve asil insan nasıl unutulur ki ?
- Biliyorsun seni unutmak neye benzer, Yado ve yoldaşı deden Yib Meho'yu unutmaya benzer.
- Bu insanları unutmak soysuzluktur.
- Seninle çok eskiye dayanan bir hukukumuz vardı,
- Sende şunu gördüm, sen sürekli zorun yanında mağdur ve ezilenle beraberdin.
- Bundan dolayıdırki daha 20 yaşına bile girmeden zindanlarla tanıştın.
- Siraç sendeki bu asalet ve samimiyet genetiktir.
- Siraç ben aslında seni çok anlatabilirim.
- Ama ben bildiklerimi başka güne saklıyorum.
- Senin 1990 lu süreçlerin başında Emniyet sorgulamlarında olsun, mahkemedeki
çıkışlarını halen anlatırlar, Çolig'de,
- Biliyorsun sevgiden ve saygıdan dolayı "Xale Hüs" dediğimiz Hüseyin Turhallı senin avukatındı.
Senin mahkemedeki o çıkış ve duruşunu vefatında yazdığı baş saglıgi yazısında övüne,övüne
yazınca çok duygulandım.
- Siraç yine seninle beraber tutuklu olan arkadaşlarınla Bingölde'ki mahkemede
savcılığa verdiğin ifadelerde tüm arkadaşları'nın suçsuz ve mahsun olduğu,eğer Kürd davasında
Kürdlük adına birşey yapılmışsa ben yapmışım? tüm arkadaşlarım suçsuzdur,
söylemin hala anlatılılmaktadır.
- Tabii yazıyı okuyan insanlar belki bilmezler ben biraz tarihin derinliklerine inmek istiyorum.
- Siraç'taki bu genetik ve ruhsal şekilenmenin tarihçesini yazayım ki insanlarımız senin kimden
etkilendiğini, kimin torunları olduğunu daha iyi bilsinler.
- Siraç senin yasadığın zorlukların aynısını deden Yib Mehun, ninen Gorê Ana yaşamıştır.
SIRAÇ'IN DEDESI YIB MEHUN VE GORÊ ANA'NIN YAŞAM ÖYKÜLERI?

Yib Meh'un aslen Guewdere/Mırî "Bahçeli" köyündendir. Şeyh Said hareketinin en debdebeli komutanlarından biridir. Yado, Hüs ve Zılf Wasmunu,Yib Mehun'nun en yakın ve samimi arkadaşlarıdır. Tüm bu kahramanların akıbetide bölgede devletin işbirlikçi çeteleri ve askerlerin ortaklaşa operasyonları sonucunda devletin kellelerine konulan ödüllerle kalleşçe şehadete ulaşırlar. Yib Meh'un Çebaxcur mıntıkasında bölgedeki Milis Huqumat dönemin köy korucuları'nın korkulu rüyasıdır.
Şeyh Said hareketinde halka zulüm yapan, direnişçi ailelerin çocuklarına ve eşlerinin peşine düşüp, çirkefce hakaret eden ihanetçilerin peşine düşüp,cezalandırır. Milis huqumat halk'ın deyimiyle çeteler günümüzdeki modern ismiyle korucular ,Türk askerleriyle beraber Yib Mehun'nun peşine düşerler. Yib Mehun bir çok operasyondan kurtulur. En son kendi köyü Mirî'nin karşısındaki Çemê Mûrad'ın hemen yanında Deşte Hodan "Xuedun" denilen mıntıqada pusuya düşürülerek şehadete ulaşır. Yib Mehun'nun şehadetinde yer alan bir çok işbirlikçi çeteler halende lanetle anılmaktadır.

Yib Mehun'nun şehadetinden sonra Gorê Ana yetim kalan 4 küçük çocuğu ile "Mehemed,Tevfik,Xıdır ve Ikram" baş, başa kalır. Yib Mehun'dan dolayı Guewdere mıntıkasında Gore ana'yı korkudan hiç kimse sahiplenmez. Gorê'ye sahip çıkmak ateşten gömlek giymektir. Gorê ana'yı evine almak sahiplenmek ölüm demek,o köyün yakılması demektir. En yakın akrabaları sahip çıkmak isteselerde korkudan yanas
mazlar. Gorê Ana Guewdere'de köy köy gizlice dolaşarak çocuklarıyla saklanmaya ve kendilerine yer edinmeye çalışırlar.
O dönemin tanığı ve şahidi olan Gorê Ana'nın küçük oğlu Xıdır amca Siraç Karaaslan'nın babası yaşadıkları o trajediyi bana hafızamda kaldığı kadarıyla şöyle anlatmışttı ? Babamın şehadetinden sonra annem Gorê Xanım dört çocuğunu alarak köy ,köy dolaşıyorduk. Kimse bize yanaşmak istemiyordu. Halbuki herkes bize iyilik yapmak istiyordu. Ama devlet öyle bir güvensizlik ortamı yaratmıştıki, muhbir,çete ve ajanlar adetta cirit atıyorlardı. Bize destek sunan,sahiplenmek isteyen insanlar takip ediliyordu. O yüzden korkudan o dar günde dostumuz,sahibimiz yoktu.
Annem en son bizi Guewdere'nin Zuexpa'ya "Zoxpa" yani benim köyüme götürdü. Köyde o dönemlerde sözü geçerli olan ve maddi durumuda o günkü şartlarda en iyi olan halk arasında Êl Êyş "Ali Bulut" babamın "Yib Meh'un" dostuydu. Anneme söylediği söz şuydu? bedeli ne olursa olsun siz artik benim misafirlerimsiniz. Sizi gözüm gibi korumaya yeminim vardır. Gorê Ana hafızam beni yanıltmıyorsa iki yila yakın Zoxpa'da korunuyorlar.
Xıdır amca bu olayı içerlenerek anlatırken o duygu ve heycanı hala hafızamda tazeliğini koruyor. Xıdır Amca'nın bir sözü daha vardı ? kemiğimiz Yib Meh'un babamın sa, bunu iyi bilki etimiz Zoxpalılarındır. Cünkü Zoxpalilar'ın o fedakar ve cesaretini hiç unutturmuyum! kaldı-ki tüm Zoxpalılar bizim köyde olduğumuzu bilmelerine rağmen ,hiç kimse şikayete bulunmadı. Zoxpalılar'ın sözü , birliği ve en önemliside o duyarlılığını nasıl unuturum.Halk deyimiyle Zoxpa benim için "Eşir,Aşir" yani Kürd kültür ve değer yargılarına sıkı,sıkıya bağlıdırlar.

Sonuç olarak, Siraç arkadaşımı anlatırken bu anekdotları anlatmak gerekir. Çünkü dedelerinden kalan mirasın aynısını Siraç arkadaşımda yaşadı. Ülkedeyken devletin güvenlik güçlerinden baskı,zulüm ve işkence yaşarken baş eğmeyen,direnen,haklı davasından asla ve asla taviz vermeyen Siraç arkadaşım, Awrupadaki sürgün yaşamında haksız ve yanlışlıklara yine aynı reaksiyonu yıllarca mücadele verdiği siyasi örgütü içinde'de hiç çekinmeden ifade ediyordu. Bu tavır ve davranışları bazı çevreleri rahatsız ediyordu.

Sürgün Siraç arkadaşında yüreğini yedi, tıpkı Yılmaz Güney,Ahmet Kaya,Dr Rodi Demirkapı gibi, Bu değerlerin bırakttığı izleri hatırlatmak ve yazmak ta bize düşer. Ruhu şad olsun ülkesi,toprağı için özlem duyan yenik kalplere,

SIRAÇ KARAASLAN' NIN ANISINA


Siraç tuêrn Yib Mehuno.......................Siraç Ibrahim Mehun'nun torunudur.
Şi welat şarid bi maciro...................... Gitti, yabanci memlekete mülteci"muhacir" oldu.
Qelb û zerre yi deymis welat nibiyo.....Kalbi ve içi ülkeye "yenik düşttü" dayanamdı.
Pîla pîlun vunig,ina bî gelo...................Büyüklerin,büyüğü"Allah'ın dediği" dedikleri işte buydu
anlamında kullanılmaktadır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder