Kûy a Spî

23 Mayıs 2015

ESKÎ BÎNGÖL SENATÖRÜ VE MÎLLETVEKÎLLÎ MEHMET BÎLGÎN ÎLE YAPILAN MÜLAKATAN KESÎTLER ?


                     


ESKÎ BÎNGÖL SENATÖRÜ VE MÎLLETVEKÎLLÎ MEHMET BÎLGÎN ÎLE YAPILAN  MÜLAKATAN KESÎTLER ?

 







MEHMED BÎLGÎN'ÎN SUBAY VE PARLEMENTERLÎK HÎKAYESÎNÎ KISACA AKTARIYORUM ?


Ailesi ve babasının kimliğini saklayarak, subay ve parlamenter olmuş bir şahsiyettir.

Çolig eski Milletvekilli ve senatörü Mehmet Bilgin iki gün evvel Istanbul'da vefat etti.

Vasiyeti üzerine mezarı doğum yeri olan Dareheni/Kelaxsi köyünde defin edildi.

Merhum Mehmet Bilgin Şeyh Said hareketinde Xarpet cephesi komutanı Şeyh Şerif Kelaxsi'nin kardeşi Şeyh Hüsen efendi'nin oğludur.

Babası Şeyh Said hareketinin önemli komutanlarından olup, hareket bastırıldıktan sonrada Suriye Kurdistanına bin xete giden gurubun komuta düzeyinde yer almıştır.

Sürgün dönüşüde gurup kurarak gerilla mücadelesi vermiştir.

Kısaca bu hikaye çok uzundur. 

Bu konuda Bin-xet uzun yürüyüş hikayemde tüm detayları anlatmışım.

Mehmet Bilgin 10 Haziran 2006 tarihinde eğtimi ve meslegi üzerine Bingöllüler.com sitesine verdiği mülakata , bakın şu ifadeleri kullanmıştır.

"Babamın ismini vermiş olsaydım , askeri okula girmem imkansızdı. Dolayısıyla ne senatör nede vekil olabilirdim."

Bu konuda yaptığı açıklamaları alıntı olarak aktarıyorum.

Şeyh Said isyanında çocuktum.

Îsyan sırasında babam,Annem ve beni Diyarbakır'a gönderdi.

Îsyan sonrasında da babam dahil, ailenin bir bölümü topluca (bin-xet) Suriye Kurdistanına geçti.

Ailemizin kalan bir kısımıda alınıp,Trakya'ya sürgün edildi.

Devlet güçleri bizi Diyarbakır'da çok aradı ancak bulamadılar.

Devlet görevlilerinden çevremizde bizi tanıyanlardan soruşturdu.

Ancak bizi tanıyanlar "Biz bilmiyoruz!"deyip devletin bizi bulmalarına yardımcı olmadılar.

Bu suretle kurtulduk.

Îlkokula Diyarbakır'da başladım.

Ortaokuluda aynı şekilde Diyarbakırda okudum. Liseye geçtim.

O zaman Doğu'da  lise yanlızca Diyarbakırda vardı.

Lise üçüncü sınıfa geçince Askeri liseye müracat ettim.

Bir arkadaşımın ısrarı ile, annemin adresi üzerinden askeri okula girdim.

Îkametgah olarak babam'ın adresini vermiş olsaydım,askeri okula girmem imkansızdı.

Dolayısıyla ne senatör, nede vekil olabilidim. Çünkü okuyamazdım bile,

Annemin adresi Diyarbakırda idi. Onu verdim

Beni Diyarbakırlı olarak bildiler ve askeri liseye kaydettiler.

Nüfus kaydım Diyarbakır üzerineydi.

Mehmet Bilgin ayrıca 1959 yılında Kürd tarihinde 49'lar davasından dolayıda soruşturmaya tabi tutulmuştur. 

Malumunuz bu dava'da merrhum Kürd siyasetçileri Musa Anter ve Said Elçi'de

bulunmaktadir.

Bu davada tutuksuz yargılanmıştır. 

Bu konuda bilgi almak isteyenler Dr.Naci Kutlay'ın kitabında yararlanabilir.

Merhum , Mehmet Bilgin 1975 senatör seçim çalışmalarında ağırlıklı olarak evimizde ağırlanıyordu. 

Sohbetlerine yakinen katıldığımı , bilgi ve birikimli bir şahsiyeti.

Selamlarımla,

Orhan Zuexpayıc.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder