Müftü Müjdeddin Bilgin





Nostaljik bir fotoğraf ve Anatomisi ?


Müftü Müjdeddin Bilgin Çoligde 1950 li yIlları ve sonrası uzun süre müftülük yapan , aslen Diyarbakırlı olan Müjdeddin Bilgin efendi 'nin fotoğrafını sizinle paylaşıyorum. Bu fotoğrafı 1984 yılında ,aklını yitirdikten 3,4 yıl sonraydı. Genç caddesi üzerindeki sürekli oturduğu kahvehanede çekmiştim. . Bu kahvehane ye o gün bakımlı gelmişti, hatıra olsun diye çektim. Aslında bu fotoğrafı beraber çekmiştik. Çoligli bir hemşerim 'Almanyada' emaneten bu fotoğrafı benden aldı. Ve benim izinimi almadan makaslamıştır. Îlmi derinliği olan ,aynı zamanda bir Kürd yurtseveri olduğunu da hatırlatmak isterim.

Müftü Müjdeddin resmi kayıtlara göre 1910 doğumludur. 1949 yılında Bingöl müftülügüne tayin olur. 1957 yılına kadar Türkiyenin farklı beldelerine defalarca sürgün olur. Sürgün olma gerekçeleri ise haksızlığa ,zulme ve bilgisizlige karşı duran bir karektere sahip olduğu için, mülki amirler tarafından hep sürgüne tabi tutulur. 1957 yılında emekli olup, gelip Bingöl merkeze yerleşir. Bingölde ilk evliliği annemin dayısının kızyla evlenip,kısa süre sonra ayrılır. Ikinci evliliğini Bingöl /Kur köyünden yapar. Bu evliliğinden beş çocuğu olur. Eşi kendisini aldatığı için ,akli melekesini kaybeder. 08.12.1986 yılında Bingöl'de vefat eder.
****************

Müftü Müjdeddin efendi ile ilgili bir anekdotu sizinle paylaşayım.
Yıl 1979 Molla Mustafa Barzani ABD tedavi gördügü hastahanede vefat etmişti. Sabahleyin erkenden Müftü efendinin sürekli abonesi olduğu kahvehaneye gitmiştim. Müftü efendi ! hüngür hüngür ağlayarak Molla Mustafa Barzani nin vefatını duymuştu. Akli dengesini yeni kaybetmiş, ve şunu söylüyordu ? Molla Mustafa Barzani bana vasiyet etmiş, Benim yerime Müftü Efendinin oğlu Hüsameddini serok yapınız. Ve o dönem 18,19 yaşında olan biz gençlere çağrıda bulunuyordu.
Diyiyorduki ?

Benim arkamdan geliniz, o dönem Atatürkün heykeli eski Astsubay gazinosunun karşısındaydı.
O heykeli indirelim , Molla Mustafa Barzanini heykelini dikelim. Müftü efendi ! bu hayalini gerçekleştirmek için defalarca Çoligliler bilirler. Heykele saldırıları olmuştu. Polisler müftü efendiyi yakalayıp, defalarca nezarethaneye atılar. Hatta o dönemde Çoligde işbirlikci siyasetçiler Müftü efendinin özellikle Kürdi duygu ve düşüncelerinden dolayı çok rahatsız olmuştular. Müftüyü şikayet ederek bir defasında Xarpeteki Akil hastahanesine gönderdiler. Çolig kamuoyu çok rahatsız olmuştu. O dönem ben Xarpete şuanda öğretmen olan bir arkadaşla Akıl hastahanesine ziyaretine gitmiştik. Hastahane yetkilileri dedilerki !
Müftü efendi yi çıkarmak için hatırı sayılı insanların devreye girmesiyle kısa sürede hastahaneden çıkarip,götürdüler,dedi. Müftü efendiyi rahmetle anıyorum. Rahmetli renkli bir simaydı, toplum tarafından sevilen,sayılan bir ilim adamıydı. Mekanı cennet olsun güzel insan , Selamlarımla,

Orhan ( Kaya) Zuexpayıc

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

@templatesyard