BÎNGÖLLÜ KARPUZ YAŞO ÎLE KOMÜNÎST VE KÜRDÇÜ EŞEK HÎKAYESÎ ?

  

   


Karpuz Yaşo ile komünist ve Kürd'çü eşek hikayesi ?





1985,86 lı yılların başında daha ülkedeyken yaşanan bu hikayeyi sizinle paylaşmak istiyorum.
Olayı yaşayan nam-ı değer Karpuz Yaşo (Yaşar Ay) olarak memleketimde tanımayan,bilmeyen yok gibidir.
Çünkü mahallenin  (Afatların) tabiri caizse maskotuydu. 

Yaşar Ay, Çoligin  "Bingöl" yerli (Mıtolyun) ailesine mensuptur. 
Çolig/Kültür mahallesi Kırdki/Mehle Afatunun bir değeriydi.
Afatlar mahallesinde adetta karakutusu diyebiliriz.
 Afatlarda tüm aileleri yakinen tanıyan, mahallede yaşanan tüm olayları bilen , fikir yürüten bir havsalası vardı. 

Yaşar tombul,esmer,güleç yüzlü ve kilolu olduğu,
 Karpuzu'da çok sevdiği için Çoligde bu lakapla tanınır.

Ayrıca, yolda yürürken bazen kendi kendine konuşan , mahalledeki akranları,hata büyükler kendisine sık,sık takılırlar.
Sağlıklı düşünmesede,zihinsel problemi olsada bazen mantıklı ve akıllı cevaplarıyla insanları düsündürmesini bilen biriydi.


Karpuz Yaşo ile komünist ve Kürd'çü eşek hikayesi ?


Karpuz Yaşo birgün komşusu değirmenci Selhattin Asan "Avzedan" nın eşeğini ödünç alıp, oduna gider.
Oduna gittigi yer meşe ağaclarıyla kaplı Simani mahallesi'nin yekmal mevkidir.
Mevsim yaz ,Karpuz Yaşar tandırda ekmek pişirmekte kullanılan çalı,çırpı, Kırdki "ÇAR" kurumuş meşe agacının dallarını kesmeye başlarken,
bir ara bakar ki eşegi anırmaya başlar.
O ara ne baksın etraf operasyona çıkan askerlerce kuşatılmış,
silah sesi geliyor.
Karpuz Yaşar korkudan saklanmaya çalışırken askerin biri kendisine silahı sıkar.
Kalçasından yaralanan Yaşar,imdat diye bağırır,kendini ifade etmeye çalışsada kurşunu bir defa yemiştir.

Asker ve çevreden gelen bazı insanların yardımıyla Yaşar hastahaneye kaldırılır.
Tabii, Çoligliler Yaşo'ya üzüldükleri ve çok sevdikleri için ev ve hastahanede ziyaretine giderler.
Gerçekten Yaşo çok temiz,lafını esirgemeyen ve alınmayan tabiri caizse Afatlar mahallesinin maskotu,halkın deyimiyle zazaca "Keşmer" bir kişiliktir.
Halk diyiyor?
Wula..... Yaşo ne oldu ,
askerler neden sana silah sıktı.
 Yaşo'da ee.... ben ne bilem yaw ! 
inanki ben bişe  anlamadım. 
 Selhattin amca'nın eşeği Kürdçü ve komünist,anırınca askerler demek tanıdılar.
O yüzden  eşeke silah sıktılar.
Mermi geldi bana isabet etti,ve yaralandım.
Doğrusu eşekin kurbanı oldum,
O kendini kurtardı.
Bende onun yüzden yaralandım.
Benim suçum vallahi yoktu,


*************************

Karpuz Yaşar'in burada anlatmaya çalışttığı,
yani olayın espirisi ?
Değirmenci Selhattin Asan halk arasında Avzedan ailesi olarak bilinir.
Çoligin yerli ailesinden olmakla beraber,
daha ilçeyken ilk belediye reisi bu aileden seçilir. 
Gerek kendisi gerekse çocukları siyasetin içinde olmakla beraber, Kürd ulusal meselesinde duyarlı bir ailedir.
1980 darbesinde ailece defalarca tutuklandılar.
Selhattin amca ve öğretmen oğlu fikirlerinden dolayı dönemin yöneticileri tarafından sürgün edildiler.

Karpuz Yaşo., Allah rahmet eylesin.
Yakın dönemde vefat ettiğini duydum.
Çocukluğu ve gençligi aşağıçarşı/Afatlarda  geçen Çoligin sevgilisi, temiz duygulu ve pir û pak bu evladını size hatırlatmak istedim.

Oduna gittiği bir bahar günü , 
askerlerin ateş açması sonucu kalçasından yaralanan ve ölünceye kadar ayağından aksayan Yaşo'yu rahmetle anıyorum.


Orhan (Kaya) Zuexpayıc


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

@templatesyard